Telegraaf maakt er een potje van

"Hebben we de PvdA eindelijk zo ver dat rijken wat meer belasting moeten betalen, en dan komt de Telegraaf melden dat met een hoger tarief voor rijken de 'gewone man wordt gepakt'. Niks mis met een rechtse krant, maar wel met kromme praat!" Dat zegt SP-campagneleider Tiny Kox in reactie op de berichtgeving van de Telegraaf vandaag.

Het valt Kox op hoe de Telegraaf, een van Nederlands grootste kranten, een wel erg makkelijk loopje met de waarheid neemt: "Ik snap dat de redactie het vervelend vindt dat de PvdA nu in navolging van ons, met steviger belastingmaatregelen tegen rijkelui komt en ook af wil van villasubsidies via de hypotheekrenteaftrek. Maar laat ze dat dan schrijven: SP trekt PvdA naar links, of iets dergelijks. Nu maakt de Telegraaf mensen iets wijs. De echte waarheid is dat de plannen van de PvdA minder ver gaan dan de onze, maar beter zijn voor gewone mensen dan wat CDA en VVD op tafel leggen. En nog een waarheid: de PvdA is doorgaans beter in beloven dan waarmaken. Denk nog maar eens aan hun programma van 2006: We zouden geen verhoging van de aow-leeftijd krijgen en wel een referendum over het nieuwe Europees Verdrag. Laat de Telegraaf daar op wijzen, dan heeft ze een echt punt. Nu verkoopt de krant kromme praat."