SP in Europees Parlement: betaal binnen 30 dagen

Vandaag heeft de Commissie Interne Markt van het Europees Parlement een rapport aangenomen dat een korte termijn voor het betalen van rekeningen wil regelen. Rekeningen betalen moet volgens het Parlement in principe, voor zowel de overheid als bedrijven, binnen dertig dagen. Helaas zijn in de regels die het Parlement voorstelt wel uitzonderingen mogelijk. SP fractievoorzitter in het Europees Parlement Dennis de Jong: ´dit is een duidelijke verbetering ten opzichte van de bestaande situatie: hoofdregel is nu dat iedereen binnen 30 dagen moet betalen. Dat was hard nodig omdat vooral het MKB last had van late betalingen van de kant van de overheid en grote bedrijven`.

De SP is echter niet tevreden over de uitzonderingen die het Parlement wil toelaten. Overheden en bedrijven mogen de termijn overschrijden tot maximaal 60 dagen. Daarnaast is het voor bedrijven ook nog mogelijk om de termijn te overschrijden zolang er geen ´onrechtvaardige schade´ uit volgt. ´Dit maakt het voor grote bedrijven makkelijk om de kleine bedrijven onder druk te zetten. Dat kon voorkomen worden door geen uitvluchten toe te laten, zoals de SP heeft voorgesteld. De liberalen steunden dit aanvankelijk maar kozen uiteindelijk voor de belangen van grote bedrijven en niet voor het MKB. Dat is ronduit teleurstellend.´ aldus de Jong

De SP heeft veel klachten van Nederlandse MKB´ers ontvangen die nog steeds hopen op harde afspraken om hun te beschermen tegen de markt macht van grote bedrijven. De SP zal zich dan ook blijven inzetten voor nog betere betaalregels.