SP: geslaagd EU-seminar over Kirkuk

Europarlementariër Dennis de Jong (SP)kijkt tevreden terug op het seminar “Kirkuk and Disputed Territories” waarvan hij op maandag 26 april in het Eurpopees Parlement gastheer was. Het Seminar werd georganiseed door het Koerdisch Instituut te Brussel en het Kurdish Educational, Scientific and Cultural Centre. Ook Derwich Ferho, voorzitter van het Koerdisch Instituut en Tweede Kamerlid Harry van Bommel (SP) spreken van een “geslaagd seminar”.

Tijdens het seminar werd veel aandacht besteed aan artikel 140 van de Irakese Grondwet dat een referendum voorschrijft over de toekomst van Kirkuk. De status van Kirkuk is een gevoelig onderwerp omdat verschillende etnische groepen een historische claim op Kirkuk leggen en de stad gelegen is in een olierijk gebied. Hikmat Karim, één van de leiders van de Patriottische Unie van Koerdistan, stond stil bij de rechten van Koerden op Kirkuk en verwees daarbij naar het leed dat hen is aangedaan onder het bewind van Saddam Hoessein. Ook professor Kamal Ahmad ging in op de historische context van de vragen over Kirkuk. Sprekers uit Turkmeense kring bestreden de historische weergave en benadrukten dat de bevolkingssamenstelling van Kirkuk door de eeuwen heen sterk is gewijzigd. De Belgische journalist Paul Vanden Bavière stelde dat de Koerden niet veel heil van de Europese Unie moeten verwachten. Hij vergeleek de situatie in Irak met die van voormalig Joegoslavië dat naar zijn zeggen “door de bemoeienis van de EU uiteen was gevallen met alle gevolgen van dien.” Co-referent Harry van Bommel zei in een reactie dat de betrokkenheid van de Europese Unie bij Irak “wel gewenst is in economisch en politiek opzicht. Maar over de toekomst van Kirkuk zullen de Irakezen zelf moeten beslissen”.

Sprekers en Dennis de Jong en Harry van Bommel, foto Europees Parlement

Derwich Ferho sloot het seminar af met een aantal conclusies. Hij benadrukte het belang van dialoog tussen de verschillende partijen en de betrokkenheid van andere landen in de regio. Tevens gaf hij aan dat het Koerdisch Instituut ook in de toekomst samen zal blijven werken met alle betrokken partijen om te komen tot een duurzame en vredige ontwikkeling in de regio.

Harry van Bommel en Hikmat karim