Roemer: ‘Pest mensen niet de auto uit, maar zorg voor alternatieven’

“We moeten de files niet breder maken door meer asfalt en de mensen niet de auto uitpesten met een filebelasting, maar we moeten zorgen voor goede alternatieven zoals betaalbaar openbaar vervoer.” Dit zei SP-leider Emile Roemer donderdag tijdens het eerste lijsttrekkersdebat van de verkiezingscampagne dat werd georganiseerd door de ANWB.

Volgens Roemer lossen de plannen om een spitsheffing in te voeren voor auto’s de files niet op. “Vooral niet als ik dan in de krant lees dat de NS ook overweegt om treinkaartjes tijdens de spits duurder te maken.” Volgens de SP-leider is er niets mis met betalen voor het gebruik van de auto. “Maar dan niet met de kilometerheffing van minister Eurlings, een systeem dat de belastingbetaler miljarden euro’s gaat kosten.”

Emile Roemer

Roemer gaf daarnaast aan dat investeren in Openbaar Vervoer en de fiets erg belangrijk is. “Bijvoorbeeld in steden. Ik zou graag zien dat we voorkomen dat de steden worden overspoeld met auto’s. Maar ook hiervoor geldt: eerst zorgen voor voldoende alternatieven, zoals transferia rondom de grote steden waar mensen hun auto kunnen parkeren en gratis met het Openbaar Vervoer naar het centrum kunnen. Ditzelfde geldt voor goede voorzieningen bij stations waar mensen de fiets veilig kunnen stallen.”

“Helaas roept iedereen dit al jaren, en is er tot op heden weinig van terecht gekomen. Als gevolg hiervan staan de invalswegen van de grote steden dagelijks muurvast,” aldus Roemer. “Ditzelfde geldt voor de ontsluiting van bijvoorbeeld vinexwijken. Eerst bouwen we de zaak vol, en pas op het moment dat de bewoners hun tweede auto hebben aangeschaft wordt er pas nagedacht over hoe we bewoners met het openbaar vervoer kunnen wegwerken. Dat is de grootste mobiliteitsblunder van de afgelopen 30 jaar.”