Postbodes en SP in actie voor stopzetten liberalisering postmarkt

Nederlandse postbodes demonstreerden vandaag in Brussel met ruim 500 Europese collega´s uit 18 Europese landen voor een moratorium op de liberalisering van de postmarkt. Tweede Kamerlid Sharon Gesthuizen en Fractievoorzitter in het Europees Parlement Dennis de Jong waren met ongeveer vijftig Nederlandse postbodes aanwezig op de demonstratie. Sharon Gesthuizen sprak de demonstranten toe, haar boodschap: ´stop liberalisering in jullie landen zolang het nog kan´. Dennis de Jong sprak eerder op de dag op een bijeenkomst met de Europese vakverenigingen over het voorstel om een moratorium op de liberalisering in te stellen.

Voor de SP is het duidelijk dat de liberalisering van de Nederlandse postmarkt kwalijke gevolgen heeft voor de postbodes en voor de Nederlandse bevolking. Samen met actiecomité Red de Postbode is de SP daarom al tijden voor een betere postsector. Dit weekend heeft Sharon Gesthuizen al voorgesteld om de TNT Post weer terug in overheidshanden te nemen. Ook vanuit het Europees Parlement is de tegenaanval ingezet, Dennis de Jong heeft de wens van de vakvereniging ter harte genomen en bij de Europese Commissie gevraagd om verdere liberalisering een halt toe te roepen.

Ook de woordvoerder van het actiecomité Rob van der Post was aanwezig. Hij zei er trots op te zijn dat de Nederlandse postbodes naar Brussel waren afgereisd. "Het is belangrijk om onze solidariteit te tonen. Maar het doet ons als TNT'ers ook goed om te merken dat alle werknemers uit de Europese landen voor hetzelfde doel strijden."

Hieronder een fotoverslag van de demonstratie: