Meeste mensen eens met SP-plan zorgpremie

53% van de Nederlanders is voorstander van het SP-plan om de zorgpremies inkomensafhankelijk te maken. Daarnaast is een grote meerderheid (62%) tegen het verhogen van het eigen risico in de zorg. Dit blijkt uit onderzoek van Maurice de Hond.

SP-leider Emile Roemer. “Uit deze cijfers blijkt dat de mensen heel goed weten hoe je de lasten van de stijgende zorgkosten eerlijk kan verdelen. Dit ligt geheel in lijn met het voorstel van de SP. Wij willen een vaste premie van 400 euro per jaar waar een inkomensafhankelijk deel bovenop komt. Mensen die veel verdienen betalen hierdoor wat meer en mensen die het niet zo breed hebben minder.”

Daarnaast wil de SP af van het eigen risico dat op dit moment 165 euro bedraagt. “Dit is een straf op ziek zijn. Chronisch zieken, gehandicapten en ouderen betalen de rekening, terwijl gezonde mensen deze kosten ontlopen. Dat partijen als D66 (400 euro) en VVD (300 euro) dit oneerlijke eigen risico zelfs fors willen verhogen, is onbegrijpelijk. Gelukkig is een grote meerderheid van de Nederlanders dit met me eens,” aldus Roemer.