Inschrijving VvE's moet goedkoper en eenvoudiger

Minister Hirsch Ballin (Justitie) heeft SP-Kamerlid Paulus Jansen toegezegd te bekijken of de verplichte inschrijving in het handelsregister voor Verenigingen van eigenaren (VvE's) eenvoudiger kan. Sinds 1 juli 2008 zijn VvE’s verplicht zich bij de Kamer van Koophandel te registreren. Jansen: "Tot op heden zijn slechts 31% van de VvE’s ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Appartementeigenaren moeten hiervoor een ingewikkeld formulier invullen en jaarlijks 26,14 euro betalen, zonder dat ze daar iets voor terugkrijgen."

Naast dat de inschrijving ingewikkeld, duur, bureaucratisch en onnodig is, verbaast Jansen zich over de hoge strafmaat bij verzuim: "VvE's die zich nog niet hebben ingeschreven riskeren een boete van 16.750 euro of een gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden. Zelfs op het wederrechtelijk binnendringen van een woning staat een lagere straf dan het niet op tijd inschrijven van je VvE."

Minister Hirsch Ballin deed tijdens het Kamerdebat over de verbetering van de onderhoudsmogelijkheden van VvE’s de toezegging vereenvoudigingmogelijkheden te bekijken: “Ik zal naar aanleiding van de opmerking van de heer Jansen graag in overleg treden met mijn collega van Economische Zaken om te bezien of verdergaande vereenvoudigingen in de werkwijze mogelijk zijn, bijvoorbeeld door gebruik te maken van het internet.”