'Haagse verpleeghuizen onmiddellijk onder curatele'

Er moet onmiddellijk worden ingegrepen bij drie verpleeghuizen van Haagse Wijk- en Woonzorg in Den Haag. Dat eist SP-Kamerlid Renske Leijten. Dinsdag werden vernietigende inspectierapporten bekend waaruit blijkt dat bewoners van Zorghuis Dr. Willem Drees, Woonzorgcentrum Op de Laan en Verpleeghuis Houtwijk 'zeer hoog risico' lopen qua veiligheid en gezondheid.

Leijten: “Voormalig staatssecretaris Bussemaker wilde eerst niet ingrijpen in afwachting van de inspectierapporten. Nu die er zijn moet haar opvolger minister Klink zijn verantwoordelijkheid nemen door de bestuurders op non-actief te zetten en de Inspectie op te dragen de zorg over te nemen. Het welzijn van de bewoners moet acuut veilig worden gesteld. Het liefst op de locaties zelf, maar desnoods in vervangende woonruimte.”

In januari trok een dochter van een bewoner aan de bel over de kwaliteit van de zorg in de verpleeghuizen. Ze had schokkende geluidsopnames over de behandeling van haar moeder. De toenmalig PvdA-staatssecretaris Bussemaker weigerde in te grijpen, omdat ze eerst de rapportage van de Inspectie wilde afwachten. De bestuurder van Haagse Wijk- en Woonzorg, en oud PvdA Kamerlid Van Otterloo, verklaarde publiek dat de problemen tot het verleden behoorde. Leijten: “De problemen zijn in het geheel niet opgelost. Wanneer de hoogste alarmfase wordt afgegeven door de inspectie, is er echt veel aan de hand. Niet alleen de minister moet zijn verantwoordelijkheid nemen in het belang van de gezondheid van kwestbare ouderen, ook de bestuurders van HWW Zorg moeten de eer aan zichzelf houden”.

Leijten stelt dat de politiek een extra verantwoordelijkheid heeft omdat HWW Zorg de erfopvolger is van het failliete Meavita. “Dik een jaar geleden heeft de politiek zijn verantwoordelijkheid genomen voor de continuïteit van zorg in de regio Den Haag, omdat die in gevaar was gekomen door het faillissement van Meavita. De Haagse Wijk- en Woonzorg werd opgericht en zette de zorg voort. Blijkbaar werden de misstanden niet beëindigd en daarom moet de politiek nu ook de verantwoordelijkheid nemen voor de kwaliteit van de zorg”.

Leijten heeft de minister dinsdag verzocht om binnen een week te reageren.