Bezuinigingsvoorstellen: Spreekuurbelasting, studiebeurs kwijt en WW uitgekleed

“De zieken, werklozen en studenten worden de stuipen op het lijf gejaagd, terwijl er geen bankier of multinational zal schrikken,” aldus SP-leider Emile Roemer in eerste reactie op de bezuinigingsvoorstellen. “Meer kinderen zullen in armoede opgroeien en de tweedeling in zorg en onderwijs zal groter worden.”

“Veel mensen schrikken zich het leplazarus van de voorstellen om het eigen risico in de zorg te verhogen tot 775 euro, het basispakket in de ziektekostenverzekering te verkleinen, de awbz uit te kleden, een forse eigen bijdrage in te voeren voor het wonen in een verzorgingshuis en een spreekuurbelasting van 5 euro in te voeren voor een bezoek aan de huisarts,” zegt Roemer. “Mensen die afhankelijk zijn van zorg worden op deze manier keihard gepakt. We gaan naar Amerikaanse toestanden, waar ze in de VS juist stukje bij beetje vanaf willen. Ook in het onderwijs zien we dat. De basisbeurs moet verdwijnen en dus wordt doorleren voor kinderen uit weinig gefortuneerde gezinnen een stuk riskanter. Mensen die hun baan kwijt zijn raken een flink deel van hun toch al fors lagere inkomen kwijt. En een miljard weghalen op onze solidariteit met de allerarmsten op aarde is ronduit treurig en beschamend. Foute boel.”

“Het parlement heeft maanden moeten stil zitten terwijl de regering op haar handen zat. Wij hebben daar bij het begin van deze hele operatie al voor gewaarschuwd. Nu ligt er ineens een stapel aan snoeiplannen waarmee de geesten rijp worden gemaakt om onze verzorgingsstaat uit te kleden en kapot te bezuinigen,” aldus Roemer die zegt daar niet aan mee te doen. “Zuinig zijn is goed, ons verkiezingsprogramma heet niet voor niets ‘Een beter Nederland voor minder geld’. Maar zuinig zijn is iets anders dan de botte bijl gebruiken. Er dreigt een kortzichtige kaalslag waar we allemaal slechter van worden. We krijgen veel bezuinigingsvoorstellen, maar vrijwel geen visie hoe we de samenleving beter kunnen maken. Dat was al het manco van het gevallen kabinet die ons nu ook nog deze erfenis nalaat.”

Volgens Roemer is het verzet van maatschappelijke organisaties tegen de plannen een teken aan de wand. “De FNV stelt terecht dat je zoiets niet doet in een beschaafd land. En als huurdersorganisaties en woningcorporaties het er samen over eens zijn dat de plannen voor het verhogen van de huren en de uitverkoop van de betaalbare huurwoningen funest zijn, dan is er echt iets aan de hand.”

De SP ziet ook goede punten terug. “Echt iets doen aan overbodige hypotheekrenteaftrek voor de rijken, geen nieuwe JSF-bommenwerpers kopen voor het leger zijn goede voorstellen,” aldus Roemer. “Maar dat dit kan en moet, wisten we eigenlijk allang. En dat we rap af moeten van alle overmatige bureaucratie, die veel kost en slechts ergernis oplevert, roepen wij al sinds jaar en dag. Daar had de regering die nu gevallen is, drie jaar lang werk van kunnen maken.”

Luister naar de reactie van Emile Roemer bij de NOS

Betrokken SP'ers