Verplichting tot minder gebruik van antibiotica bij dieren

De Tweede Kamer schaart zich achter het voorstel van SP-Kamerlid Hugo Polderman om de dierhouderij te verplichten minstens 20% minder antibiotica te gaan gebruiken. Minister Verburg wilde de sector ook 20% reductie vragen, maar dan zonder verplichting.

De laatste tijd komt via diverse media het enorme gebruik (of misbruik) van deze middelen in de intensieve veehouderij aan het licht. Het gevaar is dat er resistentie optreedt tegen deze op zich zeer nuttige medicijnen en dat die resistentie vervolgens over gaat op mensen. Daardoor zouden mensen niet meer goed met deze middelen behandeld kunnen worden. De MRSA bacterie is daarvan een berucht voorbeeld. Nu al moeten varkens en kalverhouders, en zelfs hun familieleden, apart worden gelegd bij een eenvoudige ziekenhuisopname. Dit omdat de ziekenhuizen terecht doodsbang zijn voor deze “ziekenhuisbacterie”,en daarom alle maatregelen moeten treffen om verspreiding daarvan in hun ziekenhuis te voorkomen.

Minister Verburg wil het verminderen van het gebruik van deze medicijnen in de dierhouderij overlaten aan de sector zelf. Ze gaat niet verder dan het vragen aan een werkgroep om te komen tot voorstellen die kunnen leiden tot een vermindering van 20% in 2011. Volgens Polderman is die reductie van 20% dan wel het minste en moet je dat niet beleefd vragen aan de sector zelf maar als overheid dat afdwingbaar opleggen. De Tweede Kamer stemde in met dit voorstel.