Steun voor stakende schoonmakers

Ruim duizend stakende schoonmakers uit het hele land kwamen dinsdag bijeen op Schiphol om actie te voeren voor een fatsoenlijk salaris, betere arbeidsvoorwaarden en opleidingsmogelijkheden. De SP steunt de stakende schoonmakers.

Ruim duizend schoonmakers voeren actie voor meer respect, loon en tegen de hoge werkdruk

Dinsdagochtend deelden SP'ers op de stations in Groningen, Amsterdam, Den Haag en Rotterdam duizenden pamfletten uit aan reizigers met een oproep de schoonmakers te steunen. De stations en treinen zien er vies uit maar veel reizigers hebben begrip voor de eisen van de schoonmakers. Die voeren al maanden actie omdat zij schoon genoeg hebben van de lage lonen, slechte behandeling en extreme werkdruk.

Dinsdagmiddag sprak SP-Kamerlid Sadet Karabulut de stakende schoonmakers toe: "De schoonmaakbazen en opdrachtgevers moeten zich schamen. Het personeel is hun belangrijkste kapitaal. Zij doen belangrijk en zwaar werk, ze houden Nederland schoon. Dat verdient respect en een fatsoenlijk salaris waar je van rond kunt komen."

Sadet Karabulut spreekt schoonmakers toe

Karabulut benadrukt dat de andere politieke partijen nu kleur moeten bekennen: "De schoonmaaksector is exemplarisch als het gaat om respect en beloning voor zwaar werk. Kiezen deze partijen net zoals de SP voor werk en inkomen voor gewone Nederlanders of wegen lage prijzen en een hoge winst nog altijd zwaarder?"

In Nederland werken zo'n 150.000 schoonmakers op stations, in de treinen, ziekenhuizen, ministeries en banken. Vaak onzichtbaar, moeten zij steeds meer werk in steeds minder tijd doen. Met hun te lage salaris horen veel schoonmakers bij de werkende armen van Nederland.

Steun de schoonmakers, stuur een e-card via www.wijhebbenerschoongenoegvan.nl