Stekker moet ook uit proef spitsheffing Amsterdam

“Nu de filebelasting in de ijskast gezet is, moet ook snel de stekker uit de proef met de spitsheffing.” Dat zegt SP-Kamerlid Paulus Jansen na het debat over de kilometerheffing in de Tweede Kamer. Jansen drong bij minister Eurlings aan om de 38 miljoen euro kostende proef in de regio Amsterdam onmiddellijk te stoppen. Jansen: “Deze proef is een voorloper van de filebelasting. Nu die er niet komt, is dit alleen maar weggegooid geld.”

In de regio Amsterdam kunnen vrijwilligers de komende jaren meedoen aan een proef met beprijzen van de spits. Ze krijgen dan maandelijks een geldbedrag, maar moeten wel gaan betalen voor de ritten die zij op spitstijden gaan maken. Jansen: “Deze proef is sowieso zinloos, want alleen vrijwilligers zullen hieraan meehelpen als ze een alternatief hebben voor het rijden in de spits. Helaas geldt dat niet voor iedereen die de filebelasting moet gaan betalen als die er onverhoopt ooit komt.”

De proef in de regio Amsterdam is een gezamenlijk initiatief van het ministerie Verkeer en Waterstaat en Stadsregio Amsterdam. Van de 38 miljoen die de proef kost betaalt het Rijk 28 miljoen. Jansen: “Eerder gaf de Stadsregio al aan dat de proef verschillende keren aangepast zal worden als de landelijke kilometerheffing wijzigt. Nu is zo’n moment. De kilometerheffing zit in de ijskast en deze zinloze proef mag er achteraan.” Helaas wil de minister de proef niet stopzetten omdat hij hier al aan begonnen is.