SP: 'Banken overtreden regels bij pinnen in het buitenland'

Europese banken mogen geen extra kosten in rekening brengen wanneer inwoners van Europese landen pinnen in het buitenland. De SP heeft echter klachten ontvangen van Nederlanders die bij het pinnen in het buitenland wel geconfronteerd werden met transactiekosten van vijf euro per keer. SP fractievoorzitter in het Europees Parlement Dennis de Jong heeft dit vandaag aan de orde gesteld bij de Europese Commissie. De Jong: "het is heel vervelend als je op vakantie bent in een ander Europees land of boodschappen doet net over de grens en bij thuiskomt word geconfronteerd met een extra rekening. Gewone mensen lijken hier wederom de dupe te worden van banken die de regels ontduiken. De Commissie moet dan ook onmiddellijk onderzoeken welke banken de regels overtreden en natuurlijk zorgen dat dit zo snel mogelijk stopt."

De Jong heeft de Europese Commissie vandaag aangeboden om de klachten die bij de SP zijn binnengekomen aan de onderzoekers van de Commissie te overhandigen. De Jong: "de grote banken worden meestal niet bang van een enkele klagende klant. Maar als de Commissie voor de deur staat en wil zien hoeveel klanten er nog meer door deze banken zijn benadeeld gaan ze waarschijnlijk snel overstag." De SP gaat er dan ook vanuit dat de problemen hierdoor snel zullen worden opgelost.