Roemer: ‘Wij zeggen over AOW wat meeste mensen denken’

SP-Leider Emile Roemer vertrouwt op de kiezers als het gaat om de toekomst van de AOW. "Maak van de verkiezingen op 9 juni ook maar meteen een referendum over de vraag: 65 blijft 65, ja of nee? Veel aanhangers van CDA, PvdA en GroenLinks zijn het meer met ons eens dan met de eigen partij. Laat die partijen maar eens uitleggen aan de eigen kiezers waarom ze mensen twee jaar AOW willen afnemen!" Roemer reageerde in het radioprogramma TROS Kamerbreed op de vraag of AOW met 65 voor hem bij kabinetsbesprekingen een breekpunt zal zijn.

Roemer: "Ik praat niet over breekpunten maar over maakpunten. Wij willen bouwen aan een beter Nederland. Daarbij past dat de komende regering eerst alles uit de kast haalt om mensen tot hun 65ste aan het werk te houden of te krijgen. Zolang dat niet gebeurt, betekent verhoging van de pensioengerechtigde leeftijd naar 67 gewoon dat 65plussers twee jaar in een uitkering terecht komen. Dat is dus een ordinaire bezuinigingsmaatregel en daar zien wij als SP niks in. Help eerst al die mensen onder de 65 aan het werk. Dat levert echt iets op!"

De SP-voorman wijst er op dat er voorlopig nog geen enkel haalbaar plan ligt voor verhoging van de AOW-leeftijd naar 67. Er is van alles geroepen maar nog niets in gang gezet. Daarom zijn de verkiezingen van 9 juni volgens hem een uitgelezen kans om het oordeel van de bevolking te vragen. Roemer: "Laat de mensen het maar zeggen. Wat willen zij met de AOW? En dan geldt: hoe sterker de SP, hoe groter de kans dat er geen verhoging van de pensioenleeftijd komt en 65 inderdaad 65 kan blijven."