Redelijkheid lijkt zoek in Senaat na powerplay premier

De Crisis- en Herstelwet is door de Eerste Kamer niet controversieel verklaard. De wet wordt daarom volgende week afgehandeld. Een voorstel van SP-fractievoorzitter Kox om de omstreden wet op te splitsen, kreeg dinsdag geen steun van CDA en PvdA. De SP denkt dat door opsplitsing de projectvoorstellen in de wet die snel werk opleveren, zouden kunnen doorgaan. De onderdelen die volgens experts averechts uitpakken, zouden moeten worden uitgesteld tot er een nieuw kabinet is. CDA en PvdA willen daar echter niet aan.

Dinsdag boog de Eerste Kamer zich over de vraag welke wetsvoorstellen uitgesteld zouden moeten worden door de val van het vierde kabinet-Balkenende. In de Tweede Kamer sneuvelden 300 voorstellen om die reden. De SP-fractievoorzitter betoogde dinsdag in de Senaat dat het kabinet weliswaar gevallen was maar de Kamer er nog zit: “Volgens mij zitten we niet op wachtgeld dus kan er gewoon doorgewerkt worden”, hield hij zijn collega-senatoren voor. Van de SP mochten daarom alle aanhangige wetsvoorstellen door om afgehandeld te worden: “Wat goed genoeg was om door de Tweede Kamer aangenomen te worden, is goed genoeg om door ons in ieder geval behandeld te worden”, oordeelde hij. Hij maakte één grote uitzondering, voor de Crisis- en Herstelwet. Die kan volgens de SP in zijn huidige vorm echt niet door. Kox: “Daarvoor rammelt hij inhoudelijk teveel en is hij politiek te omstreden.”

Een SP-voorstel om te kijken hoe regering en Senaat in onderling overleg tot een compromis zouden kunnen komen, was in de wandelgangen goed ontvangen maar sneuvelde desalniettemin. Kox: “Teleurstellend. Sinds de presentatie van het wetsvoorstel vorig jaar hebben tal van experts aangegeven dat de wet rammelt en bouwprojecten niet versnelt maar eerder vertraagt. Ondertussen sneuvelen belangrijke inspraakrechten. De Raad van State zegt het, de Raad voor de Rechtspraak ook, de natuur- en milieuorganisaties en tal van juristen met kennis van Europees recht zeggen het. Het voorstel is ondoordacht en onpraktisch. Het is in strijd met eerder door kabinet en Kamers aanvaarde adviezen van de commissie-Elverding. Maar het is ook het voornaamste paradepaardje voor premier Balkenende. Daarom eist hij dat de hele wet door de Senaat komt, geen delen ervan. Een demissionaire premier die powerplay inzet om in verkiezingstijd te scoren, allemaal erg bedroevend. De redelijkheid lijkt zoek, en een meerderheid van de Eerste Kamer laat dat toe.”

Aanstaande dinsdag wordt de crisiswet inhoudelijk besproken en waarschijnlijk laat in de avond met stemmingen afgehandeld. Kox: “CDA en VVD zeggen al op voorhand ja tegen de wet en ze lijken de ChristenUnie mee te lokken. Maar toch zullen wij, samen met andere fracties, tot het laatst toe proberen tot een redelijk resultaat te komen. Daarbij is het belangrijk wat de PvdA doet. Die partij gaf Balkenende dit paradepaardje cadeau maar moet nu toch ook inzien dat het eerder een Paard van Troje is, dat de inspraak in Nederland onder druk zet terwijl er vooralsnog geen enkele schop extra de grond in gaat.”