Presentatie verkiezings- programma: 'Een beter Nederland voor minder geld'

Woensdagochtend presenteerde Emile Roemer het conceptverkiezingsprogramma van de SP: “De SP kiest voor zekerheid in crisistijd. Nu het vertrouwen van de burgers in bankiers, bestuurders en politici zwaar geschonden is, moet snel duidelijkheid komen. Elke politieke partij moet nu aangeven hoe de crisis overwonnen kan worden en wie de rekening betaalt. Pappen en nathouden is geen optie meer”, aldus Roemer.

Voorkant verkiezingsprogramma

De grootste oppositiepartij in de Tweede Kamer komt met een ambitieus, haalbaar en betaalbaar programma in crisistijd. De SP kiest er principieel voor om de komende kabinetsperiode de mensen met de laagste inkomens, de kleinste mogelijkheden en de minste schuld aan het ontstaan van de crisis, in bescherming te nemen. Daarom blijft het recht op AOW met 65, wordt de armoede aangepakt door o.a. een verhoging van het sociaal minimum met vijf procent, wordt de ontslagbescherming gehandhaafd en de ondersteuning van mensen met een handicap verbeterd. De zorgpremie wordt inkomensafhankelijk en het eigen risico in de zorgverzekering gaat niet omhoog.

Investeren en besparen Om de gevolgen van de crisis te bestrijden, de schatkist weer op orde te krijgen, en toch noodzakelijke investeringen (10 miljard euro) mogelijk te maken, bezuinigt de SP stevig in de komende jaren (14 miljard euro). Ook wordt aan hen die het kunnen missen, een extra bijdrage in de kosten van de crisis gevraagd (6 miljard euro). Banken en speculanten moeten meebetalen via een bankenheffing en een Tobintaks. Er wordt meer belasting geheven op hoge inkomens, vermogens en winsten. In de inkomstenbelasting komt een hoger tarief (van 52 naar 55 procent) en er komt een nieuw toptarief van 65 procent, vanaf 150.000 euro belastbaar inkomen. De winstbelasting gaat naar 30 procent, er komt een strafheffing van Nederlandse bedrijven die zich vestigen in belastingparadijzen. Met een nieuwe nationaliseringswet kan de overheid sneller ingrijpen bij falende banken en verzekeraars

Hypotheekrenteaftrek: garanderen en maximeren Per saldo leiden deze maatregelen tot een tekortreductie van 10 miljard euro in de komende kabinetsperiode. Daarmee wordt het begrotingstekort aan het einde van die periode tot 1,25 procent teruggebracht. Het garanderen van de hypotheekrenteaftrek tot een schuld van 350.000 euro, leidt na 2015 tot een structurele extra besparing van 6 miljard euro. Daarmee komt de totale beperking van het bestaande tekort en de toekomstige tekorten op 16 miljard euro. Dat is al meer dan de helft van het totaal aan besparingen volgens het CPB benodigde bedrag van 29 miljard euro. Nu al nog verdergaande beslissingen voor tekortreductie nemen, is onhandig en onverstandig. In vijf jaar tijd alle problemen van de komende vijftig jaar oplossen is idioot, zeker nu we in de ernstigste economische crisis in tachtig jaar beland zijn. Te snel en te drastisch snoeien kan de samenleving structureel uit balans brengen.

'Nederland in de steigers' Roemer: “De voorstellen in ‘Een beter Nederland voor minder geld’ leiden tot de opbouw van een menselijker, socialer en duurzamer Nederland. Na alle gemiste kansen van Balkenende 4 kan alleen een stabiele regering voor een socialer en duurzamer beleid zorgen. De SP is klaar voor zo’n regering en zoekt samenwerking met andere partijen die een beter Nederland in de steigers willen zetten.”

Bekijk de reportage van het NOS Journaal:

Beluister een interview met financieel woordvoerder Ewout Irrgang op Radio 1: