‘Maak einde aan onduidelijkheid over bankbestuurders’

SP-Kamerlid Ewout Irrgang wil dat bankbestuurders alleen mogen werken wanneer zij de steun hebben van beide toezichthouders op de financiële sector. Onlangs bleek dat de AFM en DNB verschillend oordeelden over het functioneren van Gerrit Zalm bij de DSB. Irrgang: “Dit is een onmogelijke situatie. Je moet kunnen vertrouwen op de deskundigheid van bankbestuurders. Dat vertrouwen kan er niet zijn als één van de toezichthouders voorstelt om Zalm weg te sturen en de ander zegt dat hij kan blijven.”

Minister De Jager van financiën is niet bereid de onderzoeksrapporten van beide toezichthouders naar de Kamer te sturen. Een Kamermeerderheid heeft hierom gevraagd, omdat de twee toezichthouders voor de financiële sector ieder een ander oordeel hebben over Zalm. Om dit soort situaties in de toekomst te voorkomen dringt Irrgang aan op een wetswijziging. Een bankbestuurder moet volgens Irrgang in de toekomst groen licht van beide toezichthouders krijgen, anders kan hij niet aantreden of aanblijven. Irrgang: “Dit zogenaamde twee poortensysteem zou oorspronkelijk in de wet worden opgenomen, maar is onder druk van de bankenlobby weer uit de wet gehaald.” Minister De Jager heeft toegezegd een wetswijziging te onderzoeken.