Linkse samenwerking sneuvelt bij Crisis- en Herstelwet

De regering had er dinsdag een debat van meer dan twaalf uur voor nodig om een meerderheid van de Eerste Kamer te overtuigen van de Crisis- en Herstelwet. Harde cijfers over de werkgelegenheid en de versnelling van de uitvoering kon het kabinet echter niet geven. De SP-fractie stemde dan ook tegen.

SP-senator Arjan Vliegenthart: “Deze wet ontneemt burgers inspraak, maar of hij werkt tegen de crisis weten we niet. Wat we wel weten is dat dit jaar bij geen enkel project de schop in de grond gaat. In 2010 helpt deze wet geen enkele bouwvakker aan het werk. En wat daarna gebeurt weten we gewoon niet- dat moest premier Balkenende ook erkennen. Door de wet zo op te tuigen, zijn de uitwerkingen ongewis en heeft de regering de kans laten lopen om echt wat aan de economische crisis te doen.”

Met de Crisis- en Herstelwet wilde de regering Balkenende vorig jaar daadkracht tonen. Een groot aantal vaak infrastructurele bouwprojecten is bijeen gebracht in één uiterst complexe wet. Maar experts lieten weinig van de wet heel. Vliegenthart: “Balkenende is horende doof geweest. Doof voor de Raad van State, doof voor de experts, doof voor de maatschappelijke organisaties. De drang, welhaast ijdelheid om een groots voorstel te presenteren heeft het gewonnen van de nuchterheid om praktisch processen te versnellen. Spijtig dat een meerderheid van de Senaat onder politieke druk van een demissionair premier is omgegaan.

Opmerkelijk was het in debat de rol van de PvdA. Nadat de hele linkse oppositie de hele dag kritisch was geweest, stemde de sociaal-democraten aan het einde van het debat voor het wetsvoorstel. Vliegenthart: “Ik kan er met mijn verstand niet bij. Woordvoerder Meindertsma noemde het gegoochel van de premier over arbeidsplaatsen “een sprookje” en vond met ons dat de wet veel te ver ging in het ontnemen van inspraakrechten. En dan toch instemmen met de wet. Hier heeft politiek opportunisme het toch echt gewonnen van het gezonde verstand. Klaarblijkelijk is de PvdA na de val van het kabinet nog niet verlost van de destructieve drang om keer op keer twijfel te zaaien over de eigen politieke betrouwbaarheid. Heel erg jammer en nogal dom.”

Betrokken SP'ers