Karabulut spreekt schande van inzet stakingsbrekers

Deze week zetten NS en Schiphol stakingsbrekers in om de collectieve acties van stakende schoonmakers te breken. SP-Kamerlid Sadet Karabulut spreekt van illegale acties omdat hiermee een belangrijk grondrecht van werknemers wordt ondermijnd. Karabulut riep gisteren ministers Donner en de Jager met spoed naar de Kamer om een einde te maken aan de inzet van stakingsbrekers.

Karabulut: “Het is een gigantische prestatie dat de schoonmakers zich hebben weten te organiseren. De SP gruwt dan ook van het machtsmisbruik van NS en de Schiphol Group. Het is een poging om de wilskracht van deze schoonmakers te breken. Maar de minister is gewaarschuwd: het verzet van deze schoonmakers wordt niet zomaar gebroken.”

In het debat zei minister Donner respect te hebben voor de schoonmakers, maar hij weigert zich uit te spreken over de inzet van stakingsbrekers door de NS en Schiphol Group. Karabulut: “Het optreden van de minister is ongelofelijk. Als groot aandeelhouder van bedrijven zoals de NS en de Schiphol Group moet Donner het stakingrecht respecteren en zich inzetten voor de rechten van de schoonmakers."

Karabulut riep de bewindspersonen op een poetsdoekje te geven aan de topmanagers van de NS en Schiphol om de stakingsbrekers, slechte arbeidsvoorwaarden, slechte lonen, slechte kantines en waardeloze toiletten, weg te poetsen. Ondertussen heeft de vakbond van schoonmakers de oorlog verklaard aan de NS en Schiphol. De acties gaan de komende weken door. De SP blijft de schoonmakers steunen en roept iedereen op zich solidair te verklaren.

Steun de schoonmakers, stuur een e-card via www.wijhebbenerschoongenoegvan.nl