Van Raak: Vóór verkiezingen duidelijkheid over politiesterkte gemeenten

SP-Kamerlid Ronald van Raak wil dat voor de gemeenteraadsverkiezingen duidelijk wordt hoeveel agenten de gemeenten de komende raadsperiode moeten inleveren. Tijdens een spoeddebat morgen in de Tweede Kamer moet minister Ter Horst donderdag duidelijkheid geven over de toekomst van de politie.

Van Raak: “PvdA-minister Ter Horst zegt dat er genoeg agenten zijn. PvdA-fractievoorzitter Hamer zei tijdens een lijsttrekkersdebat op Radio 1 dat haar minister ‘blijkbaar verkeerde informatie’ heeft. PvdA-burgemeesters klagen ondertussen massaal dat in hun gemeente honderden agenten zullen verdwijnen. Burgemeester Cohen zegt dat Amsterdam in het meest gunstige geval 350 agenten zal verliezen. Aboutaleb zegt het in Rotterdam met minimaal 375 agenten minder te moeten doen.”

Daarnaast blijkt dat de politie in Den Haag waarschijnlijk 600 agenten kwijtraakt. Van Raak wil weten welke PvdA de kiezers moeten geloven. Daarom wil hij dat minister Ter Horst de gemeenten vóór 3 maart een overzicht stuurt met het aantal agenten waar zij de komende raadsperiode op kunnen rekenen.

Betrokken SP'ers