Ulenbelt: 'Verbied bonussen bij deeltijd-ww'

De SP wil een verbod op bonussen bij bedrijven die gebruik maken van de deeltijd-ww. SP-Kamerlid Paul Ulenbelt zegt dit in reactie op de bonussen die worden uitgekeerd aan de top van ASML. Ulenbelt: “Topman Eric Meurice van chipmachinefabrikant ASML vult in 2009 zijn zakken met 3,2 miljoen euro, terwijl ASML in datzelfde jaar 15 miljoen euro kreeg van minister Donner om werknemers tijdelijk minder te laten werken. Aan die wanverhouding moet een einde komen.”

De SP wil dat over de beloning van topmensen afspraken worden gemaakt tussen de raad van commissarissen en de vakbonden. Ulenbelt pleitte bij de introductie van de werktijdverkorting en later de deeltijd-ww voor een verbod op het betalen van bonussen tijdens en 6 maanden na de regeling. Hij stelt voor om dit verbod alsnog in de regeling voor deeltijd-ww op te nemen.

Topman Eric Meurice van ASML zag in 2009 zijn totale inkomen met 77% stijgen naar 3,2 miljoen euro. Tot juli 2009 ontving ASML voor 1100 werknemers werktijdverkorting van 50 procent wat overeenkomt met ongeveer 15 miljoen euro. Daarnaast vroeg het bedrijf een (loon) offer aan het personeel van ongeveer 10 miljoen euro.