SP: voorstel Europese Commissie banken onverantwoord.

SP fractieleider in het Europees Parlement Dennis de Jong noemt het in stand willen houden van megabanken in Europa, zoals vandaag voorgesteld door de Europese Commissie ´onverantwoord´. De Jong heeft hier vandaag dan ook direct vragen over gesteld aan de Europese Commissie. Volgens de SP zouden banken gesplitst moeten worden in veilige spaarbanken voor de bevolking, die risico´s moeten mijden en speculatie banken die risicovoller mogen beleggen. De Jong: ´Terwijl de hele wereld snakt naar betere regels voor de financiële wereld wil de Commissie vasthouden aan de huidige principes van het mondiale bankieren. Dit geeft blijk van een enorme kloof tussen het Brussel, dat kiest voor de belangen van bankiers, en de burgers die genoeg hebben van onverantwoord gedrag met hun spaargeld. Het kan voor de SP geen business as usual meer zijn in de bankwereld.`

De SP heeft eerder de brochure lessen uit de kredietcrisis uitgegeven. Daarin was onder andere het voorstel om banken te splitsen opgenomen. Ook heeft Dennis de Jong in december vorig jaar bij een werkbezoek aan de Internationale toezichthouder op de bankensector, het Basel comité, aangedrongen op het splitsen van de banken. Dit voorstel wordt nu ook gedaan door de president van de Verenigde staten Barack Obama en minister van Financiën Wouter Bos. Naast het splitsen van banken stelt de SP dat de doorgeslagen liberalisering van het financieel-economisch systeem op de schop moet. Ook moet het toezicht op banken door de nationale toezichthouders worden aangescherpt, de doorgeslagen aandeelhoudersmacht moet worden teruggedraaid en de perverse bonuscultuur moeten worden afgeschaft. Ten slotte wil de SP een bankenbelasting invoeren, zodat diegene die de crisis hebben veroorzaakt ook de kosten hiervan dragen en niet de belastingbetalers zoals nu het geval is.

De brochure lessen uit de kredietcrisis kunt u hier lezen.