SP op de bres voor consumentenbelangen

Consumenten moeten makkelijker hun recht kunnen halen als zij slachtoffer worden van kartelafspraken van bedrijven. Daarom wil Dennis de Jong, fractievoorzitter voor de SP in het Europees Parlement, dat niet alleen de individuele consument maar ook belangengroepen het recht krijgen om een bedrijf naar de rechter kan slepen. "Als individuele consument kan het heel lastig zijn om je gelijk te halen in de rechtszaal; gewone burgers raken verstrikt in onbegrijpelijke juridische taal en procedures. Laat bijvoorbeeld de Consumentenbond namens alle gedupeerden optreden. Dat scheelt een hoop frustratie voor consumenten en een hoop tijd voor rechters, die anders iedere zaak apart moeten behandelen".

De Jong hoopt dat ook andere partijen in het Europees Parlement de consument een duwtje in de rug willen geven. Daarom riep de Jong vanmiddag in het consumentenprogramma Radio Kassa in het bijzonder het twijfelende CDA op dit voorstel te steunen. Het radio item is terug te luisteren via onderstaande link: