SP-kritiek op ‘passend onderwijs’ krijgt steeds meer steun

De Tweede Kamer heeft forse kritiek op de plannen voor het zogenaamde ‘passend onderwijs’. Dat bleek uit het Kamerdebat van donderdag. SP-Kamerlid Manja Smits is optimistisch: "Passend onderwijs is een bezuiniging op het onderwijs met een ideëel sausje. Andere partijen beginnen dit ook te zien, waardoor de kans op afwijzing toeneemt."

Het zogenaamde ‘passend onderwijs’ betekent dat meer kinderen met een handicap of stoornis naar een reguliere school moeten. Door de hoge werkdruk en de grote klassen is dit echter voor veel kinderen geen verbetering. Ook andere partijen naast de SP beginnen te zien dat 'passend onderwijs' in de praktijk zal neerkomen op een verslechtering. Daarnaast maken vrijwel alle partijen zich zorgen over de verdeling van het geld en de positie van ouders en leraren.

Staatssecretaris Dijksma kan niet garanderen dat ieder kind dat speciaal onderwijs nodig heeft, vanaf 2012 ook nog bij het speciaal onderwijs terecht kan. "Dat is de kern van de zaak", aldus Smits. "Het speciaal onderwijs moet toegankelijk zijn voor ieder kind die dat nodig heeft, ook in de toekomst."

In juni neemt de Tweede Kamer definitief het besluit over het plan. De SP gaat tot die tijd door met de actie ‘Passend onderwijs past niet’. Kijk voor meer informatie en het tekenen van de petitie hier.

Betrokken SP'ers