SP: CDA en PvdA in het Europees Parlement missen gevoel voor urgentie als het gaat om het MKB

De sociaaldemocraten en christendemocraten in het Europees Parlement hebben vandaag een stemming tot maart weten uit te stellen over een voorstel van de Commissie om het toesturen van de jaarrekening van kleine bedrijven aan de Kamer van Koophandel niet langer verplicht te stellen. Dennis de Jong, fractievoorzitter van de SP in het Europees Parlement vindt dit een slechte zaak: ´Deze partijen missen ieder gevoel voor urgentie. Het MKB heeft als gevolg van de economische crisis al moeite genoeg om leningen te krijgen voor broodnodige investeringen. Als de jaarrekeningen niet meer snel toegankelijk zijn voor bijvoorbeeld kredietverzekeraars, zal het nog moeilijker voor deze bedrijven worden om de noodzakelijke kredieten te krijgen. Dit voorstel moet zo snel mogelijk van tafel.´

minder bureaucratie

De SP in het Europees parlement wil het verplicht deponeren van de jaarrekening van kleine bedrijven bij de Kamer van Koophandel handhaven. Het deponeren van de jaarcijfers helpt onder andere kredietverzekeraars om meer zekerheid te krijgen over de financiële situatie van kleine bedrijven. Het geven van inzicht in de jaarrekening is voor kleine ondernemingen geen extra last. De jaarcijfers moeten immers ook al aan de belastingdienst worden overlegd; met één druk op de knop zijn ze ook aan de Kamer van Koophandel toegezonden. Het voorstel van de Europese Commissie om de zogenaamde deponeringsplicht af te schaffen voor kleine bedrijven helpt dan ook niet om bureaucratische rompslomp voor bedrijven te verminderen. De Jong: ´Bureaucratie verminderen is prima, maar laat de Europese Commissie dan werk maken van het aanpakken van de enorme bureaucratie die komt kijken bij de verplichte aanbestedingen. Daar is echt iets te verbeteren, ook al omdat de huidige regels vooral grote bedrijven bevoordelen´.

sociaaldemocraten verdeeld

Het uitstel van de stemmingen werd aangevraagd door de sociaaldemocraten die nog intern verdeeld zijn over deze kwestie. De Jong noemt het typisch dat de Sociaaldemocraten over dit onderwerp nog verdeeld zijn. ´Alle informatie is bekend, de kredietadviseurs, kredietverleners en kredietverzekeraars zijn tegen en het MKB verenigd in MKB-NL en de Europese koepelorganisatie UEAPME is tegen. Nu is het de tijd voor de Sociaaldemocraten in het Europees Parlement om kleur te bekennen en in ieder geval de onrust op de kredietmarkt die als gevolg van het voorstel van de Commissie ontstaat, zo snel mogelijk de kop in te drukken´ aldus de Jong.