SP: boodschap Europese multinationals vastgelopen grammofoonplaat

Op 2 februari jl. hebben de grote Europese multinationals, verenigd in de European Round Table of Industrialists het visiestuk "for a competitive Europe in 2025" uitgebracht. Bij Dennis de Jong, SP fractievoorzitter in het Europees Parlement, bracht dit een hele slechte herinnering naar boven: in 1985 bracht dezelfde groep, toen o.l.v. de Philips topman Wisse Dekker een soortgelijk rapport uit dat leidde tot de golf van liberalisering en privatisering die sindsdien in Europa plaatsvond. ´Ruim vijfentwintig jaar later is het nog steeds het zelfde liedje, het is alsof de grammofoonplaat is vastgelopen. Ook nu staat het dogma van de vrije markt voorop, terwijl analisten wereldwijd het neoliberalisme dood hebben verklaard´ aldus de Jong

De Jong vervolgt: ´de multinationals stellen dat verdere privatisering het publieke vertrouwen in Europa vergroot. Dit, terwijl uit een BBC onderzoek in 27 landen blijkt dat slechts 11% van de bevolking in de zegeningen van de huidige vrije markt gelooft. Het lijkt wel of er twee werelden zijn: een waarin de managers en CEO´s kunnen roepen dat liberalisering een groot succes is en elkaar flinke bonussen toebedelen, en één wereld voor de gewone mensen die te maken hebben met afbraak van de sociale zekerheid, met een neerwaartse druk op de lonen, mogelijk ontslag en het vooruitzicht door te moeten werken tot 67´.

Ook andere aanbevelingen die Philips baas Gerard Kleisterlee in de toekomstvisie doet, getuigen volgens de Jong van weinig gevoel voor de gevolgen van de crisis. De EU zou zich meer open moeten stellen voor graaifondsen en kernenergie zou een duurzame wereld dichterbij brengen. Ook moet volgens de voorman van Philips de gezondheidszorg iets worden waar de patiënt zelf financieel steeds meer risico zou moeten dragen.

Niet alleen de armen in Europa moeten het hierdoor ontgelden, ook de ontwikkelingslanden komen er slecht vanaf in de voorstellen van de multinationals. De wereldhandel zou nog verder geliberaliseerd moeten worden om lagere prijzen voor grondstoffen te krijgen. En terwijl de werkloosheid in Europa oploopt stelt Kleisterlee voor om kenniswerkers uit de rest van de wereld aan te trekken. Dat levert een onwenselijke braindrain op in de rest van de wereld en maakt het nog lastiger voor onze jongeren om na hun opleiding een baan te vinden.

Dennis de Jong roept Europese regeringsleiders dan ook op om de neoliberale trend die sinds midden jaren tachtig door Europa waart te breken. 'Juist nu is het de tijd om mensen en niet winst centraal in de economie te stellen', volgens de Jong.