Overwinning: Bezuiniging AOW-partnertoeslag per 2011 van de baan

Het plan om de AOW partnertoeslag in 2011 af te schaffen is van de baan. SP-Kamerlid Paul Ulenbelt: “Actievoeren werkt en samen met de actievoerders hebben we de hoofdprijs gewonnen!” SP-Kamerleden Paul Ulenbelt en Fons Luijben hadden het initiatief genomen om de slachtoffers van de kille bezuinigingsmaatregel bijeen te brengen in een comité. Bijna 200 mensen hadden zich gemeld en de media en andere Kamerleden bestormd met hun persoonlijke verhalen. Dit heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat staatssecretaris Klijnsma de maatregel heeft geschrapt.

Ulenbelt: “Een kleine groep mensen zou door deze bezuiniging vanaf 2011 zo'n 600 euro per maand moeten inleveren, terwijl zij zich daar niet op hebben kunnen voorbereiden. Door het werk van het comité is het kabinet op haar standpunt teruggekomen.”

Eerder steunde de regeringspartijen een voorstel van de SP om de maatregel te schrappen niet. Staatssecretaris Klijnsma van Sociale Zaken en Werkgelegenheid gaf voor Radio 1 vandaag toe ze voor de vele persoonlijke verhalen is gezwicht.