Crisis over Uruzgan: 'Rollebollend kabinet is beschamend'

“Dat het kabinet rollebollend over straat gaat over een nieuwe missie in Afghanistan is beschamend.” Dat zei SP-fractieleider Agnes Kant woensdag in het debat over de chaos in het kabinet naar aanleiding van het verzoek van de NAVO voor een nieuwe missie in Uruzgan.

Kant: “De Tweede Kamer heeft het Kabinet eerder nadrukkelijk verzocht zich te houden aan het eerdere besluit. Namelijk: alle militairen eind dit jaar weg en geen nieuwe militaire missie in Uruzgan.”

Lees hieronder de inbreng van Agnes Kant:

Het kabinet sleept zich voort van conflict naar conflict. Relatietherapie lijkt me geen optie meer. Ik las vanochtend ergens: de stekker zit er nog wel in, maar de stroom is afgesloten.

Zelfs als dit weer gladgestreken wordt, heeft dit kabinet zijn laatste greintje geloofwaardigheid wel verloren. Er is een patroon van onderling wantrouwen. De regering regeert niet, maar wordt geregeerd door interne ruzies.

De SP was tegen de oorlog in Afghanistan. Deze uitzichtloze oorlog moet stoppen. Meer militairen betekent meer geweld, meer slachtoffers.

Het verzoek van de NAVO dat er nu ligt staat hier haaks op. Hoe kan dit? Hoe kunnen contacten van de minister van buitenlandse zaken met de NAVO leiden tot een verzoek om wel een nieuwe missie in Uruzgan te starten als het duidelijk is dat een Kamermeerderheid daar niets voor voelt. En hoe kan het dat er, nadat het kabinet er 16 keer over gesproken heeft, er een verzoek uitrolt waarvan een coalitiepartij en de vicepremier stelt dat het onbespreekbaar is?

In de publieke ruzie vorige week stelde minister Verhagen dat vicepremier Bos volledig op de hoogte was van zijn contacten met de NAVO. Minister Bos stelde echter dat het verzoek niet namens hem was. In het vragenuur afgelopen dinsdag zei minister Verhagen weer dat alle contacten in goed overleg met de betrokken bewindspersonen hebben plaatsgevonden en dat die optie dus wel bespreekbaar was.

Het kan niet allebei waar zijn. Dus nu graag duidelijkheid van beide heren. Wist vicepremier Bos nu wel of niet dat deze optie met de NAVO besproken zou worden, ja of nee?

Ik ben ook benieuwd of er nog meer opties zijn besproken met de NAVO en zo ja welke opties? Is het mogelijk dat de NAVO binnenkort, misschien zelfs één dezer uren met een nieuw verzoek komt?

Vicepremier Bos heeft gezegd dat “eind dit jaar de laatste Nederlandse militair vertrokken moet zijn uit Uruzgan, dat we die belofte moeten houden en dat betekent dat er negatief geantwoord zal moeten worden op het verzoek van de Navo.” Uiteraard ben ik benieuwd wat de MP en de minister van Buza hier van vinden?

Het gaat over zo’n zwaarwegende kwestie: namelijk of onze militairen al dan niet vertrekken uit Uruzgan. Dat het kabinet daarover rollenbollend over straat gaat is beschamend.