CDA steunt SP: Eindelijk einde aan uitkleden plattelandscorporaties

SP-Kamerlid Paulus Jansen is blij dat het CDA ook tot de conclusie is gekomen dat het financieel uitkleden van de woningcorporaties op het platteland moet stoppen. Hiermee lijkt er een Kamermeerderheid te komen die een einde wil maken aan de wijkenheffing die woningcorporaties in arme gebieden laat mee betalen aan het opknappen van de probleemwijken in de grote steden. Jansen: "De SP wijst er al twee jaar op dat deze heffing oneerlijk is. De rijkste woningcorporaties zitten namelijk in de grote steden. Zij worden nu volkomen onnodig gesponsord door het platteland."

Jansen vindt wel dat het voortschrijdend inzicht van het CDA erg laat komt. "De financiƫle positie van veel woningcorporaties is door het roofbeleid van de PvdA-ministers Bos en Van der Laan een stuk slechter geworden. Dit heeft tot gevolg dat veel woning-corporaties nieuwbouwplannen van betaalbare huurwoningen in de ijskast hebben gezet. Dat kunnen we nu helaas niet meer terugdraaien."

Jansen wil dat naast de wijkenheffing, ook de winstbelasting voor woningcorporaties op de helling gaat. "Deze winstbelasting die is ingevoerd door minister Bos, laat woningcorporaties belasting betalen over de bouw en renovatie van betaalbare huurwoningen. Hierdoor worden de komende jaren duizenden huurwoningen minder gebouwd. Woningcorporaties moeten de huizenhoge wachtlijsten op een betaalbare huurwoning wegwerken, maar het kabinet houdt dit met al haar heffingen en belastingen tegen. Dit is niet alleen slecht voor de woningzoekenden, maar ook voor de werkgelegenheid in de bouw."