Van Gerven: “Pil moet in pakket blijven”

SP-Kamerlid Henk van Gerven vindt het voorstel van het adviesorgaan College voor zorgverzekeringen CVZ om de pil weer uit het basispakket te schrappen onverstandig. Van Gerven: “Toen de pil in 2004 uit het pakket ging, daalde het gebruik ervan met 10%. Het gebruik van de morning-after pil steeg met 40%. Die situatie willen we niet nog eens meemaken.”

Bestuursvoorzitter Dik Hermans van CVZ pleit voor het schrappen van de pil voor vrouwen boven de 21 jaar omdat de pil geen ziekte voorkomt. Maar volgens van Gerven heeft de pil ook een ander belangrijk maatschappelijk effect, namelijk het voorkomen van ongewenste zwangerschappen.

Van Gerven rekent erop dat er geen meerderheid in de Tweede Kamer is om dit voorstel te steunen: “De PvdA kreeg het in het regeerakkoord van 2007 voor elkaar dat de pil in het basispakket kwam. Ik reken erop dat de PvdA de rug recht houdt en nu niet dat stukje vooruitgang opnieuw te grabbel gooit.”