Van Dijk wil maximale schoolgrootte

Scholen moeten een maximale schoolgrootte krijgen. Middelbare scholen zouden bijvoorbeeld niet meer dan 750 leerlingen moeten hebben, basisscholen niet meer dan 250. Dat stelt SP-Kamerlid Jasper van Dijk woensdag voor bij de behandeling van de wet op de fusietoets.

De fusietoets maakt een eind aan de ongebreidelde schaalvergroting in het onderwijs. Het wetsvoorstel is er gekomen na een aangenomen SP-motie uit 2008. Van Dijk is zeer te spreken over de fusietoets, na jaren waarin scholen zijn uitgegroeid tot leerfabrieken met duizenden leerlingen. “Het wordt tijd dat leerlingen weer mens worden in plaats van nummer.”

Van Dijk gaat ook voorstellen om de fusietoets op twee punten aan te scherpen. Ten eerste wil hij dat de Medezeggenschapsraad (MR) volwaardig instemmingsrecht krijgt op een geplande fusie. Nu heeft de MR in het MBO en het Hoger Onderwijs alleen een adviesrecht. Daarnaast wil de SP dat scholen een draagvlakonderzoek doen onder het onderwijspersoneel. “Iedere leraar heeft het recht om zich uit te spreken over een geplande fusie, dat kan door middel van een grondig draagvlakonderzoek onder alle betrokkenen.”

De ideale school is niet groter dan het geheugen van de conciërge. Daarom wordt het hoog tijd voor schaalverkleining in het onderwijs. Binnenkort komt ook dat punt aan de orde in de Tweede Kamer. Dan zal de SP voorstellen dat scholen uit een groter schoolbestuur kunnen stappen indien zij dat willen. “De fusietoets is een eerste stap richting de menselijke maat in het onderwijs”, aldus Van Dijk.