Van Bommel: Geen Europese straf voor een sociale agenda

De Spaanse voorzitter van de Europese Unie wil dat de Europese Commissie lidstaten straks kan dwingen om bepaald economisch beleid uit te voeren, terwijl daar nu alleen nog vrijwillige afspraken over zijn. Volgens SP-Kamerlid Harry van Bommel dreigt Europa hiermee landen te dwingen een neoliberaal beleid te voeren. “Het EU-voorzitterschap wil 2% economische groei en landen straffen die aan die doelstelling onvoldoende meewerken. Het laat zien dat het neoliberalisme in de EU nog springlevend is. Dit moet in de kiem gesmoord worden.”

De komende maanden valt in de EU een besluit over de opvolger van de Lissabonstrategie, de mislukte afspraak uit 2000 om dit jaar de meest concurrerende economie ter wereld te zijn. Vanwege deze obsessie met economische groei kwam er de afgelopen 10 jaar concurrentie in de energie- en postmarkt en werden lidstaten gemaand hun arbeidsmarkt flexibeler te maken. Van Bommel: “De Lissabonstrategie riep veel weerstand op en is daarom deels ook mislukt. Maar in plaats haar te verruilen voor een sociale agenda, zoekt men creatieve manieren om de grenzen aan wat de EU kan afdwingen op te rekken. Wat de SP betreft zal de EU sociaal zijn of niet zijn.”

Van Bommel heeft om een reactie van het Kabinet gevraagd en de regering opgeroepen deze plannen ze snel mogelijk van tafel te vegen.