Ulenbelt wil opheldering over neoliberale uitspraken topambtenaar

Buijink, de hoogste ambtenaar van het ministerie van Economische Zaken wil oudere werkzoekenden aan het werk helpen door de WW-periode te verkorten zodat ouderen eerder in de bijstand komen. SP-Kamerlid Paul Ulenbelt: “De ouderen zijn met dit kabinet al zwaar de klos! Eerst moet de AOW-leeftijd omhoog, daarna het salaris van ouderen omlaag en nu, als trap na, een pleidooi om de WW te verkorten. “

Volgens Ulenbelt vergeet Buijink dat slechts een op de drie 60-plussers werkt en dat werknemers boven de 50 vaak nergens worden aangenomen. “Hij gaat eraan voorbij dat werknemers na een lang arbeidsverleden lichamelijk of geestelijk niet meer in staat zijn om te werken. Dit is geen plan om ouderen aan de slag te helpen, maar een pleidooi om de sociale verworvenheden verder af te breken,” aldus Ulenbelt.

Ulenbelt zal minister Van der Hoeven vragen of zij het standpunt van Buijnik deelt. Ulenbelt: “Nog verder inkorten van de WW is asociaal. Het helpt mensen niet aan werk maar wel in de armoede. Ik hoor graag van de minister of Buijink hier een inkijkje geeft in de crisisplannen van het kabinet. Als dat zo is dan bestel ik vast het graszaad om het malieveld in te zaaien.”