nieuws

Strippenkaart moet blijven totdat OV-chipkaart niet meer duurder is

De OV-Chipkaart maakt het openbaar vervoer fors duurder. Dat blijkt uit het SP-onderzoek 'De OV-Chipkaart, een kostbare onvoldoende'. Niet alleen de tarieven zijn sterk gestegen, maar ook falende systemen, onduidelijke procedures en een wirwar aan aanbieders zorgen voor extra kosten en problemen voor de reiziger. Van de elf eisen van de reizigersorganisaties waaraan reizen met de OV-chipkaart zou moeten voldoen wordt er geen gehaald. SP-Kamerlid Emile Roemer: “De reiziger is inmiddels compleet de weg kwijt en fors duurder uit. Daarom wil ik dat het overal mogelijk blijft om met de strippenkaart te blijven betalen totdat de OV-chipkaart zijn belofte waar maakt.”

In zes steden zijn voor bijna 2000 ritten de prijzen van OV-Chipkaart en de strippenkaart met elkaar vergeleken. Hieruit blijkt dat reizen met de OV-Chipkaart gemiddeld fors duurder is dan met de strippenkaart. In Amsterdam is de reiziger 5% duurder uit, en in de regio Arnhem zelfs 22%. In individuele gevallen bleken de reizen soms nog veel duurder te worden. Vanaf het begin van het project is echter altijd beloofd dat de OV-Chipkaart het reizen niet duurder zou maken. Roemer: “Wat mij betreft rijdt staatssecretaris Huizinga zelf alle ritjes nog een keer, maar ze kan niet meer ontkennen dat het reizen met de OV-chipkaart niet duurder wordt.

Naast de ritprijs zijn er nog veel andere problemen met de OV-chipkaart die de reiziger geld kosten. Zo is de overstaptijd met de OV-chipkaart veel korter dan bij de oude strippenkaart waardoor sneller extra 'instapgeld' moet worden betaald. Voordeelkaartjes zoals het retourtje verdwijnen, losse kaartjes worden duurder en wanneer men fout in- en uitcheckt, vaak door systemen die niet goed werken, is de procedure voor het terugvragen van het geld zo omslachtig dat de meeste reizigers het er maar bij laten zitten.

Roemer hekelt het feit dat er geen landelijke tarieven zijn, en de verschillende vervoersbedrijven allemaal verschillende systemen gebruiken. Roemer: “De kaart brengt de reiziger op dit moment geen enkel gemak, maar is hem vooral tot last. We hebben in ons onderzoek de elf eisen voor een goede OV-chipkaart langs de meetlat gelegd. Niet een eis is gehaald, terwijl de OV-chipkaart de reiziger inmiddels wel wordt opgedrongen. Als we zo doorgaan jagen we iedereen het OV uit, terwijl de kaart juist bedoeld was om het OV aantrekkelijker te maken.

Roemer doet in het rapport elf aanbevelingen om de OV-chipkaart uit het slop te trekken en de reiziger centraal te stellen. De vier belangrijkste:

1. Breng alle tarieven van de OV-Chipkaart volledig in kaart en vergelijk deze met de kosten van de strippenkaart. Indien blijkt datde OV-Chipkaart het reizen duurder maakt dan moeten de tarieven worden verlaagd totdat onomstotelijk is aangetoond dat de reiziger er gemiddeld gezien niet op achteruit gaat.

2. Zorg voor één landelijk tarief voor de OV-Chipkaart net zoals nu bij de strippenkaart het geval is. Dit vergroot de duidelijkheid voor de reizigers.

3. Zolang er geen sprake is van een veilige chip en van aantoonbaar bewijs dat de OV-Chipkaart het reizen niet duurder maakt, wordt de OV-Chipkaart niet verplicht gesteld aan de reiziger.

4. De reiziger moet weer centraal staan. Daarom moeten de 11 eisen van de consumentenorganisaties formeel als einddoelen worden gesteld.