SP: Europese Commissie moet obesitax KLM-Airfrance aanpakken

SP Eurofractieleider Dennis de Jong heeft de Europese Commissie om opheldering gevraagd over het voornemen van KLM-Airfrance om een obesitax voor zwaarlijvige mensen in te voeren. De Jong: ´in Europa gelden regels die de rechten van mensen met een handicap in het luchtvervoer beschermen. Obesitas wordt door de Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO) terecht beschouwd als ziekte. Mensen met obesitas moeten geholpen worden. Nu worden ze door KLM-Airfrance juist bestraft. Ik wil weten of de Commissie KLM- Airfrance aan de regels gaat houden´.

KLM-Airfrance zegt de obesitax in te voeren voor het comfort en de veiligheid van de overige passagiers. De Jong: ´Dit beleidsvoornemen van KLM-Airfrance is direct in strijd met artikel 10 van verordening Nr. 1107/2006 van de Commissie die duidelijk stelt dat "gehandicapten en mensen met beperkte mobiliteit recht hebben op bijstand zonder bijkomende kosten". Dat betekent concreet dat mensen met obesitas een stoel aangeboden moeten krijgen waar ze op menswaardige wijze in kunnen reizen. Ik verwacht dan ook dat de Commissie haar eigen regels na zal leven.´

SP Tweede Kamerlid Emile Roemer heeft eerder vandaag minister Eurlings van verkeer om opheldering gevraagd. Roemer wees daarbij op de principiële kant van de zaak. Overgewicht kent vele oorzaken. Het is te simpel om te zeggen: eigen schuld, dikke bult. Kleine mensen kunnen met twee in één stoel, zonder dat zij kleine mensenkorting krijgen. Moeten straks ook zwangere vrouwen ook extra betalen? Hier is dan ook duidelijk sprake van discriminatie.