Raad van Europa: schrap schulden Haïti nu!

Een oproep van SP-senator Kox namens de Verenigd Links-fractie in de Raad van Europa om de schulden van Haïti nu te schrappen, heeft brede steun gekregen in de parlementaire assemblee van de 47 Europese landen. "Nu geld geven om de gevolgen van de katastrofale aardbeving te bestrijden maar straks weer geld eisen om buitenlandse schulden te betalen, is totaal onzinnig", aldus Kox.

Kox toonde zich verheugd over de recente vermindering van Haïti's schuld met ruim 200 miljoen dollar door de schuldeisers, maar er resteert nog steeds meer dan 600 miljoen om terug te betalen. Zowel de sociaal-democratische, als de christendemocratische, liberale en conservatieve fracties steunden vandaag in Straatsburg de oproep om het bankroete Haïti niet langer te plukken maar te helpen. Eerder deed Ewout Irrgang namens de SP in de Tweede Kamer een soortgelijke oproep aan de Nederlandse regering.

Tijdens het debat over de vraag wat Europa nu kan doen voor Haïti, bleek hoe geschokt iedereen is over de omvang van de ramp, maar ook hoe blij iedereen is met de massale hulp. Kox: "We zien een golf van wereldwijde solidariteit. Vijfentwintig jaar neoliberale promotie van egoïsme hebben kennelijk het fundamentele besef van de mensheid over de noodzaak van solidariteit nog steeds niet kapot kunnen maken."

In navolging van de fractie van Verenigd Links in het Europees Parlement waarschuwde de SP-senator voor een gevaarlijke competitie tussen hulpgevende landen en organisaties. Hij noemde het hoopvol dat eerder deze week in Montreal minister Clinton van Buitenlandse Zaken verklaarde dat 'de Verenigde Staten partner van Haïti willen zijn, geen patroon'. In Montreal beloofden woordvoerders van de internationale gemeenschap afgelopen maandag dat Haïti geholpen zou worden bij zijn wederopbouw.

In het debat werd door veel sprekers opgeroepen tot betere internationale hulpcoördinatie onder leiding van de Verenigde Naties. Ook groeit het besef dat bij nieuwe rampen sneller georganiseerde internationale steun verleend moet worden.

Namens de Verenigd Links-fractie stelde Kox voor om na te gaan hoe de Raad van Europa, naast de materiële steun van de Europese Unie, de Verenigde Staten en andere rijke landen, haar specifieke kennis en kunde kan aanbieden aan Haïti bij de opbouw van een betere sociale en politieke infrastructuur. Daaraan zal het land, naast alle materiële steun, grote behoefte hebben. Kox: "We kunnen moeder Aarde niet de schuld geven van deze aardbeving, dat zit in haar natuur. Maar we kunnen er wel voor zorgen dat er preventieve maatregelen genomen worden om mensen te beschermen tegen de gevolgen van een aardbeving en om de schade te beperken. Rijke landen kunnen dat, laten we ook arme landen helpen zichzelf beter te beschermen."