NZa bedreiging voor kleinschalige thuiszorg

SP-Kamerlid Leijten is woedend over de beslissing van de Nederlandse Zorgautoriteit om de thuiszorgorganisatie Vitras CMD niet te steunen om zelfstandig verder te kunnen gaan. Leijten: “Puur omdat er een overnamekandidaat is, is de NZa niet bereid om een zorginstelling te steunen. Vitras was een onderdeel van het failliete Meavita Nederland. Door het faillissement hebben ze nu geen reserves, waardoor zorg op lange termijn niet gewaarborgd kan worden. Vitras heeft daarom steun aangevraagd”.

Voor het faillissement van Meavita Nederland heeft Vitras CDM besloten om apart verder te gaan. De Utrechtse thuiszorginstelling heeft in het faillissementsjaar van Meavita, de zorg in Utrecht voortgezet en heeft nu weer een positieve balans. Leijten wil van de staatssecretaris weten waarom de onderdelen van Meavita die failliet gingen wel konden rekenen op meer dan 30 miljoen steun en Vitras CMD nog niet op minder dan 4 miljoen. Leijten: “Het is wrang dat Vitras CMD, die getracht heeft de rust te bewaren in de regio Utrecht, nu alsnog ten prooi valt aan onrust omdat zij nu niet alleen verder kan. Het is nog maar te bezien of de partij die Vitras CMD overneemt streeft naar kleinschalige zorg”.

Leijten: “Het beleid van de Nederlandse zorgautoriteit staat haaks op de politieke wens om te stoppen met al die fusies in de zorg. Bij Meavita Nederland hebben we gezien waar een grote thuiszorginstelling toe kan leiden: geen zicht meer op de menselijke maat, maar een onpersoonlijke moloch die financieel in de knoop raakt. De staatssecretaris moet stoppen met dit circus van fusies en de Nederlandse zorgautoriteit verzoeken om hier ook naar te handelen.”