Laksheid bij Q-koortsschapen maakt onnodig slachtoffers

SP-Kamerlid Henk van Gerven verwijt het kabinet laksheid in de aanpak van Q-koorts bij vleesschapen. Een nieuwe uitbraak op een boerderij met vleesschapen heeft hoogstwaarschijnlijk geleid tot 46 nieuwe menselijke ziektegevallen. Van Gerven: “Hoe kan het dat besmette geitenbedrijven worden geruimd terwijl bij besmette schapenbedrijven niets is ondernomen?”

Na onderzoek door de Voedsel- en Waren Autoriteit bleken 19 van de 20 onderzochte dieren besmet met Q-koorts. Pas een half jaar na het bekend worden van deze besmetting neemt het kabinet onder druk van de media en publieke opinie maatregelen rondom de besmettingshaard. “Ondanks alle politieke tumult over hun eerdere lakse beleid laten ministers Verburg en Klink de zaken wederom op zijn beloop”, aldus Henk van Gerven.

De aanpak van Q-koorts wordt geleid door het ministerie van landbouw. Volgens van Gerven zou niet het landbouwbelangen maar het belang van de volksgezondheid leidend moeten zijn: “Het ministerie van Volksgezondheid moet de leiding nemen. We moeten ten alle tijden voorkomen dat landbouwbelangen het winnen van gezondheidsbelangen.” Hij wil dat de minister maatregelen neemt voor alle besmette dieren die gevaar opleveren voor de volksgezondheid, niet alleen voor de melkgeiten en melkschapen. Eén van die maatregelen zou inenting van vleesschapen kunnen zijn, om verdere verspreiding van Q-koorts te voorkomen.

Op verzoek van de SP debatteert de tweede kamer op korte termijn opnieuw over de aanpak van de Q koorts.