Karabulut: Inburgeringstaxi verspilling van integratiegeld

De gemeente Gouda moet onmiddellijk stoppen met het subsidiëren van taxivervoer om inburgeraars naar een inburgeringscursus te krijgen. SP-Kamerlid Karabulut noemt dit je reinste geldverspilling: “In het hele land fietsen scholieren naar school of nemen de bus, ik zie niet in waarom we inburgeraars met de taxi naar de cursus moeten brengen. Het leren van de taal is vooral ook in het belang van de mensen zelf, we hoeven hen niet te pamperen.”

Steeds meer gemeenten zetten blijkbaar geldverslindende middelen in om hun inburgeringsaantallen op te krikken. Behalve de gemeente Gouda gaf de gemeente Alphen aan de Rijn 50 euro beloning voor elke inburgeraar die mensen aanbrengt. Karabulut: “Minister van der Laan kijkt alleen naar aantallen. Gemeenten krijgen geld van hem voor iedere inburgeraar die start met een inburgeringscursus. Om dat op te krikken worden de gekste dingen bedacht.”

Karabulut wil dat deze verspilling onmiddellijk stopt en heeft de minister om opheldering gevraagd: “Hierdoor brokkelt het draagvlak voor inburgering af. Aan de andere kant worden gekwalificeerde docenten ontslagen omdat de marktwerking het allemaal goedkoper moet maken. Dat is natuurlijk niet te rijmen met het geld dat hier verspild wordt.”

Betrokken SP'ers