Kant: Bonus bij banken alsnog verbieden

“Minister Bos moet alsnog bonussen bij banken verbieden.” Dat zegt SP-Fractievoorzitter Agnes Kant. Zij reageert hiermee op de uitlatingen van een opgestapte senior personeelsmanager bij ABN-Amro. De bankier zegt in de Volkskrant dat zelfregulering door de banken niet zal gaan werken. “Dit is een belangrijk signaal. Bos moet zich niet langer verstoppen achter de rug van de bankiers, maar optreden.”

De opgestapte bankier bij ABN-Amro heeft enkele jaren onderzoek gedaan naar het effect van bonussen. Deze leiden volgens hem tot de verkeerde prikkels en zouden moeten worden afgeschaft. Sinds de crisis is er volgens hem niets veranderd in de bonuscultuur, de onderling afgesproken bankierscode die per 1 januari 2010 ingaat zal tot geen verandering leiden. Kant: “Het is prijzenswaardig dat deze man zijn verantwoordelijkheid neemt en eist dat de politiek ingrijpt. Hij vertolkt wat heel veel van ons allang weten. Zonder wetten, geen einde aan de bonuscultuur. Als Bos toch denkt dat zelfregulering werkt, dan stel ik voor dat hij over een half jaar rapporteert of dat ook echt zo is. Zo niet, dan direct een wettelijk verbod.”