Jansen: 'Debat over afbrokkelen woningcorporatiebestel'

SP-Kamerlid Paulus Jansen wil zo snel mogelijk een debat met minister Van der Laan (Wonen) over het bericht dat een tweede woningcorporatie uit het woningcorporatiebestel wil treden. Na de Ommense woningcorporatie De Veste wil nu ook de Woningstichting Den Helder zijn laatste banden met de overheid verbreken.

Jansen: “Het lijkt er steeds meer op dat ons stelsel van sociale volkshuisvesting aan het afbrokkelen is. Dit kabinet is hiervoor verantwoordelijk. Woningcorporaties kunnen hun werk niet meer doen omdat de kas geplunderd wordt door minister Bos van Financiën en zijn assistent Van der Laan. Hier moet een einde aan komen.”

Afgelopen anderhalf jaar onderhandelde de Woningstichting Den Helder met Van der Laan en zijn voorganger Vogelaar over de enorme problemen die zij ondervinden door de winstbelasting en een wijkenheffing die de corporaties sinds enige tijd betalen. Hierdoor worden corporaties met een grote volkshuisvestingsopgave, vooral in de arme regio’s, met de rug tegen de muur gezet.

Jansen vindt de conclusie van de woningstichting Den Helder fout, maar kan zich goed herkennen in de frustratie van de corporatie. “Woningcorporaties betalen nu winstbelasting over het bouwen van betaalbare huurwoningen, terwijl woningcorporaties in de wet verankerde niet-winst beogende instellingen zijn. Het is onbegrijpelijk dat het kabinet op deze manier te werk gaat. De woningcorporaties worden nu de markt opgeschopt en dat is een ramp voor de huurders.”