Gehandicapten verplicht te werken onder minimumloon oneerlijk

De sociale werkvoorziening (WSW) wordt verder uitgehold nu het kabinet besloten heeft dat gehandicapten ook onder het minimumloon aan de slag moeten. SP-Kamerlid Paul Lempens: “Mensen met een handicap bij een gewone werkgever plaatsen is moeilijk, maar hen met behoud van een lage uitkering en een klein fooitje aan de slag laten gaan, is niet eerlijk. Werk is werk, en dan moet je in ieder geval het minimumloon krijgen.”

De komende 2,5 jaar gaat het kabinet experimenteren met manieren om mensen met een beperking aan de slag te helpen bij een gewone werkgever. Ze heeft daarvoor een tijdelijke Wet gemaakt, waardoor het mogelijk wordt voor gemeenten om mensen in de bijstand die een beperking hebben te verplichten werk onder het minimumloon te accepteren.

De sociale werkplaats is voor Lempens een belangrijke sociale voorziening om mensen met een handicap, die aan de slag willen, van werk te voorzien. “Ik wil volop experimenteren met mogelijkheden om mensen bij werkgevers aan de slag te gaan. De SP heeft in gemeenten daarmee al goede resultaten behaald. Maar als we deze mensen nu oneerlijk gaan betalen, voor eerlijk werk, dan zijn we echt op de verkeerde weg.”