Voortaan onmiddellijke melding bij burgerslachtoffers door Nederlands optreden

SP-Kamerlid Harry van Bommel heeft naar aanleiding van een reportage van RTL-nieuws aan defensieminister Van Middelkoop gevraagd onmiddellijk te worden geïnformeerd indien er door Nederlands optreden burgerslachtoffers vallen. RTL heeft door middel van een WOB-verzoek (Wet Openbaarheid Bestuur) informatie van Defensie gekregen waar de SP al verschillende malen om heeft gevraagd. Van Bommel wil ook weten of de schadevergoeding die Nederland aan nabestaanden betaalt in verhouding staat tot de compensatie die anderen landen betalen.

Volgens RTL zijn er de afgelopen jaren 110 burgerslachtoffers gemaakt door het Nederlandse optreden in Afghanistan en 90 gewonden. Het merendeel daarvan viel bij de aanval op Chora. ‘Nederland heeft het aantal burgerslachtoffers altijd in twijfel getrokken en benadrukt dat niet goed duidelijk is of het om burgers of opstandelingen ging. Dit is voor het eerst dat er openheid van zaken wordt gegeven. Ik eis van de minister dat hij de Kamer net zo uitvoerig informeert als de media’ aldus Van Bommel. Het Kamerlid vraagt de minister van Defensie vandaag om onmiddellijk geïnformeerd te worden indien er sprake is van burgerslachtoffers.

De SP wil ook duidelijkheid over de schadevergoeding die door Nederland wordt betaald aan nabestaanden en gedupeerden. ‘Eerder bleek al in Irak dat Nederland aarzelt bij het uitkeren van schadevergoeding in het geval er burgerslachtoffers vallen. Omdat er in Afghanistan door Nederlandse militairen met veel meer geweld wordt opgetreden, is dit onderwerp veel belangrijker geworden. Ik verlang van de minister dat hij ook op dit gebied volledige openheid van zaken geeft.’