Thuiszorgmedewerkers ondersteunen wet voor menselijke thuiszorg

Thuiszorgmedewerkers uit verschillende delen van Nederland hebben woensdagmiddag voor het Plein voor de Tweede Kamer actie gevoerd voor een menselijke thuiszorg. Zij ondersteunden de wet van SP-leider Agnes Kant die woensdagavond in de Tweede Kamer worden behandeld.

Deze wet zorgt ervoor dat gemeenten niet verplicht hoeven aan te besteden. Er komt een basistarief zodat zorgverleners normaal worden betaald. Daarnaast worden gemeenten verplicht het geld voor de thuiszorg ook echt aan thuiszorg uit te geven, in plaats van aan andere zaken. Als de Kamer deze voorstellen aanneemt, kan de marktwerking in de thuiszorg worden gestopt en de thuiszorg weer menselijk worden.

De ondersteuningsactie werd georganiseerd door het Comité Zorg geen Markt. Op de bijeenkomst spraken ook GroenLinks-Kamerlid Jolande Sap, PVV-Kamerlid Fleur Agema, de ABVAKABO FNV en de Algemene Nederlandse Bond voor Ouderen (ANBO) hun steun uit voor de wet. De Doetinchemse PvdA-wethouder Otwin van Dijk liet een verklaring voorlezen waarin hij zijn steun uitspreekt.

Agnes Kant, die de thuiszorgmedewerkers kwam bedanken voor hun steun, zei op de bijeenkomst zich niet voor te kunnen stellen dat de wet het niet haalt. “We hebben ook de steun van de PvdA nodig. Ik kan mij nog goed herinneren dat PvdA-leider Wouter Bos tijdens de verkiezingscampagne zei dat zijn partij de marktwerking in de zorg zou stoppen. Mijn wet regelt dit voor de thuiszorg en ik reken dus op de steun van zijn partij.”

Agnes Kant luistert in het kabinetsvak naar de bijdrage van SGP-er Bas van der Vlies