SP fel tegen Europese SMS-tax

Nederland moet een Europese belasting op SMS-berichten direct naar de prullenbak verwijzen. Dat stelt SP-Kamerlid Harry van Bommel. Uit uitgelekte documenten van de Europese Commissie blijkt dat het dagelijks bestuur van de Europese Unie (EU) serieus allerlei Europese belastingen overweegt om de eigen begroting te financieren, waaronder een belasting op SMS-berichten.

Van Bommel: “Nederlandse burgers moeten worden beschermd tegen een EU die steeds maar méér en méér wil. Het is bijzonder ongewenst dat de EU eigen belastingen gaat heffen.”

Met Europese belastingen wil de Europese Commissie ook de EU zichtbaarder maken voor de burger. Dat vindt Van Bommel een misvatting: “Nu al gaat vast deel van de BTW naar de Europese Unie, maar niemand weet daarvan. Het leidt alleen tot bureaucratie en verspilling. Hier krijg je niet meer draagvlak voor de EU voor, enkel minder.”

Van Bommel deed zijn oproep aan de Nederlandse regering dinsdag tijdens het jaarlijkse debat over de Staat van de Unie en verwees daarbij naar uitspraken van de voorzitter van de Europese Commissie Barroso. Die stelde vorige week dat hij de mogelijkheid van Europese belastingen expliciet open wil houden. Staatssecretaris Timmermans verklaarde tijdens het debat sympathiek te staan tegenover de oproep van de SP en dat de regering in algemene zin tegenstander is van Europese belastingen.