Roemer: niet snijden in betaalbaar internationaal treinverkeer

De SP wil van minister Eurlings opheldering over het uitkleden van de internationale sneltreinen. De NS gaat zich volledig richten op de hogesnelheidstrein naar Parijs en schrapt daardoor de betaalbare Beneluxtrein naar Brussel en vermoedelijk ook de ICE naar Frankfurt.

SP-Kamerlid Emile Roemer: “De HSL heeft ons al veel ellende gebracht bij de aanleg. Nu mag dit er niet toe leiden dat er alleen maar betaalbare internationale verbindingen geschrapt worden. Zo worden de Nederlanders twee keer gepakt.”

Komende zondag gaat de eerste HSL-trein tussen Parijs en Amsterdam eindelijk rijden. Met jaren vertraging is het HSL-spoor nu eindelijk gereed. Alleen is het wachten nog op de snelste treinen. Vanaf zondag zal er gereden gaan worden met een beperkte snelheid. De huidige internationale trein naar Brussel zal dan vermoedelijk halverwege 2010 komen te vervallen.

Vrijdag werd echter ook bekend dat de internationale tak van de NS al haar geld gebruikt voor de nieuwe treinverbinding naar Parijs en dat de internationale trein naar Frankfurt daardoor wel eens kan sneuvelen. Volgens Roemer is het internationale treinvervoer zodoende niet gediend bij de komst van de HSL-trein.

Roemer: “Alleen mensen met een dikke portemonnee kunnen nog een snelle trein nemen als ze richting Parijs moeten. Voor de overige mensen geldt dat ze alleen nog boemelend de landsgrenzen over kunnen. Dit terwijl we toch juist het treinvervoer willen bevorderen voor iedereen. Ik wil dat minister Eurlings een stokje steekt voor deze snode plannen van de NS.”

Het SP-Kamerlid roept de minister dinsdag naar de Kamer voor het vragenuurtje.