nieuws

Roemer: 'Kaartje gedupeerde treinreizigers vergoeden'

Wisselstoringen, kapotte bovenleidingen en kapot materieel zorgden in de afgelopen winterse dagen voor tal van vertragingen en uitval van treinen. SP-Kamerlid Roemer wijt deze problemen aan de privatisering van het spoorbedrijf en de marktwerking bij het spooronderhoud. Hij eist een onderzoek naar de gevolgen hiervan en wil de belangrijkste taken weer samenvoegen. Ook wil hij dat gedupeerde reizigers hun kaartje gewoon krijgen vergoed. “De NS beroept zich op een negatief reisadvies, maar dat is mij te makkelijk. Velen hadden geen alternatief. Zij mogen niet de dupe worden van slecht beleid.”

Door de invoering van marktwerking in het openbaar vervoer wordt onder andere het spooronderhoud uitbesteed aan derden. Die schrijven zo scherp mogelijk in en moeten op een andere manier proberen om het geld weer terug te verdienen. De gevolgen zijn volgens Roemer duidelijk. Preventief onderhoud wordt zo lang mogelijk uitgesteld en bij storingen treedt er een enorme bureaucratie op. Roemer: “Medewerkers melden mij dat bij elke storing ‘ik weet niet hoeveel mensen’ gebeld worden. Eenvoudig reparatiewerk kan niet zomaar gebeuren. Er is nauwelijks meer samenwerking tussen het NS personeel en mensen die aan het spoor werken. De kwaliteit van het spoor heeft er flink onder geleden, en de bureaucratie is enorm toegenomen.”

Volgens Roemer moet er zo snel mogelijk een onderzoek komen naar de gevolgen van de privatisering van het spoorbedrijf en moeten de belangrijkste taken weer samengevoegd worden. “ProRail gebruikt steeds het verweer dat Nederland het drukste spoor in Europa heeft. Des te meer reden om alles in één en eigen hand te houden. Nederland kan zich dergelijke incidenten helemaal niet meer permitteren.”