Kritisch rapport Q-koorts Hart voor Brabant moet openbaar

De SP wil dat de onderste steen bovenkomt inzake de geuite beschuldiging van artsen dat minister Klink en Verburg niet voldoende de belangen van de volksgezondheid hebben gediend bij de Q koorts epidemie vanaf 2007. Van Gerven: “Dit is een ernstige beschuldiging. De volksgezondheid hoort altijd voorop te staan. Ik wil dat alle communicatie tussen de GGD en de ministeries openbaar wordt gemaakt, zodat iedereen kan zien welke belangen er gediend werden.”

In 2008 maakte de GGD Hart voor Brabant een intern kritisch rapport over de aanpak van de Q koorts epidemie in Brabant door de overheid. Zo duurde het soms maanden voordat de GGD op de hoogte werd gebracht van besmette bedrijven, zodat de GGD geen maatregelen kon nemen. De ministeries van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en Volksgezondheid, Welzijn en Sport bleken niet geïnteresseerd in het kritische rapport en de GGD niet welkom op de ministeries. Het programma Zembla zendt morgen een reportage uit waar dit uit blijkt. Van Gerven: “Het rapport en alle correspondentie tussen de ministeries en de GGD Hart voor Brabant moet openbaar worden. Klink en Verburg hebben de schijn tegen. Alles tot nu toe wijst er op dat de GGD Hart voor Brabant tegen gewerkt is bij de bestrijding van de Q koorts epidemie. ”

De SP wil dat ministers Klink en Verburg snel tekst en uitleg geven. Ook wil de SP aanvullende maatregelen van het kabinet om de besmettingshaarden op de circa 60 bedrijven voor 1 februari 2010 aan te pakken.

Betrokken SP'ers