Karabulut steekt strijdbare schoonmakers hart onder de riem

Een 'parlement' van 100 schoonmakers stelde zaterdagmiddag de praktijken in de sector aan de kaak. Ze presenteren in de raadzaal van het stadhuis in Amsterdam een witboek. Met daarin verhalen van schoonmakers en de praktijken van schoonmaakbedrijven en hun opdrachtgevers. SP-Kamerlid Sadet Karabulut was erbij en opende het ‘schoonmakersparlement’.

Tijdens de bijeenkomst maakten de schoonmakers ook bekend dat zij acties zullen gaan voeren voor een betere toekomst onder het motto ‘Schoon Genoeg!’. De schoonmakers willen een leefbaar loon, betere arbeidsomstandigheden en vakopleidingen en de Nederlandse taal leren.

"De bazen denken dat wij robotics zijn, maar wij verdienen respect. Schoonmaak is belangrijk. Glimmende vloeren zijn belangrijk, net zoals de taken van de President. Schoonmakers moeten reageren. Niet meer bang zijn. Als iemand ons een klap geeft, draaien we niet meer om. We slaan terug. Want, wij hebben respect voor onszelf. Wij zijn van vlees en bloed, we zijn geen robotics. Respect. Daarvoor staan wij óp!", aldus Turgay Sahin, schoonmaker op Schiphol.

Foto: Rob Nelisse

Sadet Karabulut opent het schoonmakersparlement, Foto: Rob Nelisse

Karabulut: “Hier heb ik niets aan toe te voegen. De SP steunt de schoonmakers die een hoger loon willen om hun gezinnen te kunnen onderhouden en een fatsoenlijke reiskostenvergoeding eisen. Daarnaast moeten schoonmakers een vakopleiding en een cursus Nederlands in werktijd kunnen volgen. Maar schoonmakers moeten vooral waardering krijgen voor hun vak. Omdat zij het werk doen waardoor miljoenen anderen in een schone, frisse omgeving kunnen werken.”