Geen bezuiniging AOW partnertoeslag per 2011

Het plan om de AOW partnertoeslag in 2011 af te schaffen moet van de baan. Dat stelt SP-Kamerlid Paul Ulenbelt. Als het aan minister Donner ligt krijgen 65-jarigen die een partner van 55 jaar of jonger hebben vanaf 2011 geen partnertoeslag meer. Ulenbelt: “Een kleine groep mensen wordt zo'n 600 euro per maand afgepakt, terwijl zij zich daar niet op hebben kunnen voorbereiden. Dat kun je niet gewoonweg niet maken.”

Ruim 25 personen die door de maatregel worden getroffen hebben zich bij de SP gemeld en een actiegroep opgericht. Door hun werk wordt het partijen als ChristenUnie en PvdA inmiddels ook duidelijk dat de gevolgen rampzalig zijn. In de media valt te lezen dat deze partijen zich inmiddels bezinnen op hun positie. Ulenbelt: “Dit wordt een hard punt in de begrotingsbehandeling deze week. Je kunt als overheid niet op deze manier met burgers omgaan. Op deze manier zomaar regelingen afschaffen stort mensen in een diep gat.”